Bakar

Detta brödet håller jag på att baka nu.

Foccacia i långpanna italienskt bröd

Beskrivning av recept

Recept på foccacia i långpanna. Foccacia är ett italienskt bröd som bakas i långpanna och sedan skärs eller bryts i bitar. Med durumvetemjöl blir focaccian mest lik det italienska orginalet men det går såklart bra med vanligt vetemjöl också. Focacciabrödet penslas med olivolja, rosmarin och gourmetsalt. Sedan kan du trycka ner soltorkade tomater, goda kalamatoliver, bitar av fetaost eller efter fantasi. Focaccia kan tom penslas med tomatsås, ost och pålägg så får du som ett tjockt pizzabröd. Focacciadeg blir också god att baka ut lite tunnare likt pizzadeg.
Dela ex. degen till två långpannor (välsmorda med olivolja) och gör din pizza med tomatsås, riven ost och pålägg.

Ingredienser till recept

  • 50 gram jäst
  • 6 dl mjölk
  • 1,5 tsk salt
  • 0,5 dl olivolja
  • 4 dl durumvetemjöl
  • 1 liter vetemjöl
  • Olivolja att pensla foccacian och långpannan med
  • ATT STRÖ ÖVER FOCCACIA: Gourmetsalt
  • Torkad eller färsk rosmarin
  • Soltorkade tomater, goda oliver, fetaost

Tillagning av recept

  1. Värm mjölken till fingervarm 37 grader. Smula sönder jästen i en bunke. Tillsätt lite mjölk och rör tills jästen löst sig.
  2. Tillsätt mjölk, nästan allt mjöl, salt samt olivolja och arbeta ihop till en deg.
  3. Jäs foccaciadegen i 40 minuter under kökshandduk.
  4. Pensla en långpanna med olivolja. Arbeta ihop foccaciadegen i bunken och häll foccaciadegen direkt i långpannan samt tryck ut foccacian jämt så att degen täcker långpannan. Låt gäsa övertäckt med handduk i 30 minuter. Pensla foccacian med olivolja, strö över några nypor gourmetsalt samt lite rosmarin. Tryck om du vill ner oliver, soltorkad tomat samt fetaost lite här och där. Jäs i 10 minuter till.
  5. Sätt ugnen på 200 grader.
  6. Baka foccacian i nedre ugnen i 25 minuter tills den fått fin färg.
Portioner :1 långpanna foccacia italienskt bröd


Receptet hittade jag på
recceptfavoriter

Kommentarer
Postat av: Junitjej

Svar till Eva-Lena: Jag har hittat min muspekare på denna sida:
http://www.totallyfreecursors.com/
Välj en muspekare, sedan kopierar man koden. Den klistrar man in i kodmallen.

Postat av: Bettan

Detta låter ju hur gott som helst.
Tack för receptet.
Ha en bra dag. Kram

2008-01-05 @ 12:30:53
URL: http://bettansblog.blogspot.com/
Postat av: Marie

du är händig i köket! det är inte jag =)
Jäst är det värsta jag vet, jag misslyckas jämt, degen jäser aldrig...nått måste jag göra fel!=)

Klart att du får "låna" Bilden.

Ha en bra lördag!
Kram

2008-01-05 @ 12:51:11
URL: http://marie2u.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback