Fibromyalgi

Fibromyalgi är en kronisk sjukdom som oftast drabbar kvinnor. Jag har fått denna diagnosen och det känns inget vidare. Man har många olika symtom när man har fibro, den ena dagen är inte den andra lik.

Vanliga symtom vid fibromyalgi
Värk - på många ställen eller som flyttar omkring i kroppen
Trötthet/kraftlöshet
Ofunktionell sömn; vaknar inte utvilad
Stelhetskänsla
Närminnesstörningar
Koncentrationsproblem; svårt att finna ord
Yrsel, balansproblem
Huvudvärk
Irritabilitet, humörsvängningar, "kort stubin", psykisk stresskänslighet
Domningar, stickningar
Slemhinnesymtom - ögon, mun, näsa, underliv.
Svullnadskänsla
Ljuskänslighet
Luktkänslighet
Ljudkänslighet
Feberkänsla, ibland kokande känsla i kroppen; ömsom kall-varm; svettningar
Colon irritabile symtom
Täta vattenkastningar
Hjärtrytmrubbning och/eller andningssvårigheter; tillfälligt
Illamående
Kroppsklåda
Vadkramper, spec. nattetid
Ofrivilliga muskelryckningar
Nedstämdhet kopplad till värkintensiteten
Dimsyn och svårigheter att fixera blicken
Kalla fingrar och tår
Infektionskänslighet, särskilt herpesvirus
Diffusa hudreaktioner

Det måste kanske betonas att en FMS patient inte har samtliga symtom i denna uppräkning - men många patienter har många av dem! Mellan patienterna varierar tyngdpunkten vad gäller de värsta symptomen: värk är det svåraste symptomet för majoriteten, men andra upplever tröttheten som mest besvärande, andra plågas mest av de neurokognitiva störningarna.

Denna texten har jag tagit från denna sidan om
fibromyalgi .

Den som inte lever med denna sjukdomen har svårt att förstå vad man går igenom. Det syns ju inte utan på, ibland önskar jag att det synte för då är det accepterat.
Det är ett rent helvete i bland att ha denna värk. I dag är en sådan dag då jag känner mig helt nere.

Tack för mig!

Kommentarer
Postat av: Lollo

Stackars dig, jag menar det verkligen. Min svägerska har denna sjukdom o hon har den värsta sorten. Men jag tycker om dig i allafall, glöm inte det.
Kram

Postat av: Bettan

Fy din stackare. Jag vet ju precis hur du har det. Jag har det värst med värken när det är minusgrader.
ha de gott! Kram

2008-02-05 @ 17:28:22
URL: http://bettansblog.blogspot.com/
Postat av: Junitjej

Du behöver inte ha med kameran imorgon. Det är bara information än så länge. Klart att det är ok att vara nybörjare! Jag är det själv! Jag har använder än så länge bara autoläget på kameran.

2008-02-05 @ 17:57:22
URL: http://junitjej.blogg.se
Postat av: Helena

Ja det är inte kul att leva med ständig värk.
Mina leder är förstörda och värker ständigt så jag vet hur du har det.
Även om det syns på mina händer och annat att jag har reumatism så är det ändå många utomstående som inte förstår att jag kan vara så illa därann när jag är så "ung".
Hoppas du får en bättre dag imorgon.
Kram

2008-02-05 @ 19:27:56
URL: http://www.vildaella.blogg.se
Postat av: Soffie

Fyy stackars dej!
Hoppas värmen snart kommer för då blir väl värken lite bättre!
Må så gott du bara kan!!

2008-02-05 @ 19:32:42
URL: http://soffie69.blogg.se
Postat av: Bammie

Jag förstår dig också eftersom jag har samma problem. Ett flertal av punkterna faktiskt. Värst är tröttheten och värken men jag blir också väldigt irriterad på det dåliga närminnet.

Jag hade gärna kommit på er träff i Gråbo men tyvärr är jag barnvakt till två av barnbarnen. Kanske nästa gång!
Kram till dig.

2008-02-07 @ 18:55:03
URL: http://bammiesblogg.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback