Lerumstidningen




Lerumstidningen


Scraptrenden breder ut sig

Det råder stor tystnad trots att ett 20-tal kvinnor är på samma plats. De är koncentrerade inför uppgiften då de ska syssla med dagens trend.
De gör bland annat egna kort och utsmyckade fotoalbum. De är en del av scraptrenden.


– Jag har under flera år gjort mina egna kort, men det här är första gången som jag scrappar på det här viset, förklarar Ellinor Wäverstam, som denna lördagseftermiddag befinner sig i Gråbo församlingshem.

– Att klippa och klistra är någonting vi inte växer ifrån.
Det var för flera år sedan som Ellinor kom i kontakt med hobbyn att tillverka sina egna kort.

Hon säger att har man väl börjat är det som ett gift.
– Det är minst lika kul att handla dekorationerna och jag vågar nästan inte säga det, men jag har nog närmare 700 olika stämplar hemma.
Det fnissas lite runt bordet, men annars är det ganska tyst. Det är inget tjattrande symöte vi besöker.

– Det är ganska tyst här, men gemenskapen är stor, och jag har fått många nya vänner genom att medverka i olika pysselträffar, säger Eva-Lena Dyrhede Andersson, som tillsammans med Wenke Forsbom ordnade träffen i Gråbo.

– Det här är en ganska dyr hobby, men den är värd varje krona.
Eva-Lena började med scrap-booking för tre år sedan. Hon säger att hon egentligen inte är pysslig av sig, men tycker om att använda sin kreativitet. Tidigare i år startade hon en internetbutik, som säljer tillbehören.

Eva-Lena visar några av de fotoalbum, som hon tidigare gjort och visst är det något helt annat än att bara placera foton i plastfickor.
– Ett sådant här album tar man gärna fram och visar, säger hon.

– Man kan ju göra precis som man själv vill och om fantasin tryter finns det många sajter på nätet där man kan få råd och tips.

Kvinnorna i församlingshemmet, för det är bara kvinnor, är eniga om att det är bra med pysselträffar. Det är svårt att ta sig tid på vardagarna, men under en träff kan de koncentrera sig enbart på sin hobby.

– Det kanske inte låter klokt, men vi kan lätt sitta i tolv timmar, avslöjar Eva-Lena.
– Tiden bara springer iväg och det är så fantastiskt kul.

Wenke Forsbom gjorde tidigare vackra fotoalbum, men den här dagen är det julkort som gäller. Här råder ingen massproduktion, utan vart och ett får sin personliga prägel.

– Det känns roligt att själv ha gjort julkorten, säger hon och tillägger:
– Jag blir själv väldigt glad när jag får ett.

Kommentarer
Postat av: Elin

Vad kul att du fick vara med i tidningen! Det där med att det är tyst trots 20 personer i lokalen känner man ju igen! :)

Postat av: Åsa Solsickan

Du är utmanad!
Kom in till mig så ser du på vad!

2007-01-04 @ 16:13:32
URL: http://solsickan.blogg.se
Postat av: Annika

Jättekul!

2007-01-04 @ 19:41:46
URL: http://blombergarna.se/wordpress
Postat av: Sonja

Intressant artikel - fast det blir det ju alltid inom denna hobby, eller hur:)
Kika gärna in till mig om du har lust:)
Ha det bra:)

//Sonja

2007-01-04 @ 21:22:52
URL: http://rastom32.blogspot.com/
Postat av: Bammie

Kul att vara med i tidningen.

2007-01-05 @ 09:50:25
URL: http://bammiesblogg.blogg.se
Postat av: Theresa

Åh, så kul!

2007-01-07 @ 00:52:36
URL: http://www.pysselgumman.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback